Teodor Parnicki

Teodor Parnicki (ur. 5 marca 1908 w Charlottenburgu, zm. 5 grudnia 1988 w Warszawie) – polski pisarz, autor powieści historycznych i historyczno-fantastycznych.

Życie

Był synem Bronisława i Augustyny z Piekarskich. Jego ojciec studiował na politechnice w Berlinie, zaś po zdobyciu tytułu inżyniera wyjechał z rodziną do Moskwy, gdzie pracował aż do wybuchu I wojny światowej. Jako obywatel niemiecki zmuszony był do opuszczenia Moskwy – udał się do Ufy.

Gdy w 1918 zmarła matka Teodora, jego ojciec ożenił się ponownie z młodą Rosjanką, która spowodowała umieszczenie pasierba w korpusie kadetów w Omsku, przeniesionego następnie do Władywostoku. W wieku 12 lat Teodor Parnicki, posługujący się na co dzień językiem rosyjskim albo niemieckim, uciekł do Harbinu w Mandżurii.  Pomogła mu Polonia harbińska, umieszczając chłopca w polskim Gimnazjum im. H. Sienkiewicza w Harbinie. Z trudem opanowując język polski w wieku 15 lat postanowił wrócić do Polski i zostać polskim pisarzem. Po maturze i śmierci ojca przyjechał do Lwowa i rozpoczął studia na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Jana Kazimierza (dziś Uniwersytet Lwowski) pod kierunkiem filologa, badacza twórczości Juliusza Słowackiego, prof. Juliusza Kleinera. Poświęcił się jednocześnie filologii polskiej, anglistyce i orientalistyce. Jako znawca wygłaszał na Uniwersytecie Lwowskim cykle wykładów o literaturze rosyjskiej.

W roku 1928 zaczął publikować swoje prace – od powieści sensacyjnych do historycznych. Powieść Aecjusz, ostatni Rzymianin przyniosła mu w nagrodę stypendium, dzięki któremu zwiedził Bułgarię, Grecję i Turcję. Wrócił do Lwowa tuż przed wybuchem II wojny światowej. Po zajęciu Lwowa przez wojska sowieckie został aresztowany i skazany na osiem lat więzienia. Odzyskał wolność w sierpniu 1941 i uzyskał stanowisko attaché kulturalnego przy ambasadzie polskiej w Kujbyszewie. Opuścił ZSRR z Armią Andersa, ewakuując się najpierw do Teheranu, następnie do Jerozolimy, gdzie przebywał do roku 1944. Przez następny rok, do 1945 przebywał w Meksyku, gdzie był attaché kulturalnym w ambasadzie RP. Po wycofaniu przez Meksyk uznania Rządu RP na Uchodźstwie i zamknięciu ambasady utrzymywał się z renty ufundowanej przez Polonię. Do Polski przyjeżdżał na krótko w latach 1963 i 1965, zaś w 1967 wrócił do kraju na stałe, zajmując się twórczością i nie dając się wciągnąć w działalność polityczną. Zmarł w Warszawie w trakcie pracy nad 4-tomową kolejną powieścią historyczną.

Twórczość

Oficjalnym debiutem Parnickiego była powieść historyczno-biograficzna Aecjusz, ostatni Rzymianin (1936), w napisaniu kontynuacji przeszkodził mu wybuch wojny. Kilka lat później, przebywając w Jerozolimie, napisał i wydał Srebrne Orły (1943). Oba te utwory należą do najpopularniejszych, a zarazem stosunkowo najłatwiejszych w dorobku pisarza. W latach 50. i 60., tzw. „okres meksykański”, powstały najważniejsze powieści historyczne Parnickiego, m.in. Koniec Zgody Narodów, Słowo i ciało oraz trylogia Twarz Księżyca. Kolejne powieści Parnickiego cechuje ewolucja w kierunku autotematyzmu, autobiografizmu i fantastyki naukowej. Pisarstwo Parnickiego, erudycyjne i wymagające wytrwałego odbiorcy, choć obejmuje dwa tysiąclecia, wszelkie niemal nacje i zakątki świata, zdominowane zostało przez dwa zasadnicze momenty dziejowe: późne cesarstwo rzymskie i narodziny w jego łonie chrześcijaństwa oraz początki państwa polskiego i jego miejsce w ówczesnej Europie. Całą twórczość Teodora Parnickiego cechuje kosmopolityzm i brak jakiejkolwiek stronniczości narodowościowej czy światopoglądowej.

Jego utwory dążą nie tyle do odtworzenia zewnętrznego kolorytu, ale głębiej rozumianej atmosfery kulturowo-intelektualnej danej epoki, a także do ukazania procesu przenikania się różnych kultur i ich wpływów. Teodor Parnicki był także najważniejszym krytykiem i teoretykiem powieści historycznej od czasów Józefa Ignacego Kraszewskiego. Począwszy od lat 30. XX wieku, w swoich licznych szkicach i wykładach postulował odnowę gatunku, której sam się zresztą podjął, ale – jak sam przyznawał – nie podołał. Wierzył, że o historii można pisać w sposób inny, niż robił to Henryk Sienkiewicz i polemice z powieścią sienkiewiczowską poświęcił wiele uwagi. Był znawcą literatury rosyjskiej i radzieckiej. Wśród autorów i myślicieli, którzy wywarli wpływ na twórczość Parnickiego, byli m.in. Juliusz Słowacki, Henryk Sienkiewicz, a także: Dante Alighieri, Aleksander Dumas (ojciec), Dmitrij Mereżkowski, Mark Ałdanow, Nikołaj Bierdiajew i Arnold Joseph Toynbee.

Twórczość:

* Trzy minuty po trzeciej (debiut 1931, Lwów). * Hrabia Julian (1934, Lwów) * Opowiadania (1934-1939, Lwów) * Aecjusz Ostatni Rzymianin (1936, Lwów) * Szkice literackie (1933-1939, Lwów) * Srebrne Orły (1943, Jerozolima) * Koniec Zgody Narodów (1955, Meksyk) * Słowo i ciało (1958, Meksyk) * Twarz Księżyca– Tom 1 (1960, Meksyk) * Nowa Baśń 1 – Robotnicy wezwani o jedenastej (1961, Meksyk) * Twarz Księżyca Tom 2 (1961, Meksyk) * Nowa Baśń 2Czas siania czas zbierania (1962, Meksyk) * Tylko Beatrycze (1962, Meksyk) * Nowa Baśń 3 – Labirynt (1963, Meksyk) * I u możnych dziwny (1964, Meksyk) * Nowa Baśń 4 – Gliniane Dzbany (1965, Meksyk) * Koła na piasku (1965, Meksyk) * Śmierć Aecjusza (1966, Meksyk) * Nowa Baśń 5 – Wylęgarnie dziwów (1967, Meksyk) * Twarz Księżyca Tom 3 (1967, Warszawa) * Zabij Kleopatrę (1968, Warszawa) * Inne życie Kleopatry (1968, Warszawa) * Tożsamość (1968, Warszawa) * Nowa Baśń 6 – Palec Zagrożenia (1970, Warszawa) * Muza dalekich podróży (1970, Warszawa) * Staliśmy jak dwa sny (1972, Warszawa) * Rodowód literacki (1973, Warszawa) * Przeobrażenie (1973, Warszawa) * Historia w literaturę przekuwana (1973, Warszawa) * Sam wyjdę bezbronny (1975, Warszawa) * Sekret trzeciego Izajasza (1980, Warszawa) * Dary z Kordoby (1981, Warszawa) * Rozdwojony w sobie (1981, Warszawa) * Kordoba z darów (1986, Warszawa) * Opowieść o trzech Metysach (wydanie pośmiertne 1998, Warszawa) * Ostatnia Powieść (wydane pośmiertnie 2003, Warszawa) * Dzienniki z lat osiemdziesiątych (wydanie pośmiertne 2008, Kraków)

One thought on “Teodor Parnicki

  1. wojciech jamroziak

    kordoby a takze kordoba z darow ukazaly sie nie w warszawie a w poznaniu. hrabia julian i krol roderyk – pierwodruk w poznaniu w 1976. wiecej troski o szczegoly

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s